ترمز ABS چیست؟

مقدمه

ترمز ABS چیست؟ چه تفاوتی بین ترمز ABS با ترمزهای هیدرولیکی وجود دارد؟ می توان گفت که ABS جز بهترین تکنولوژی های صنعت خودرو در بخش ایمنی به حساب می‌آید. آمار جهانی نشان داده که فناوری ترمز ABS، تاکنون باعث حفظ جان بسیاری از انسان ها شده است. سیستم کلی ترمز ای بی اس برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی در یک هواپیما مورد استفاده قرار گرفت.(اگر به تاریخچه پیدایش خودرو علاقه دارید کلیک کنید) پس از آن محبوبیت زیادی پیدا کرد ولی برای چندین سال استفاده نشد. سپس از این سیستم در سال ۱۹۷۵ در طراحی و ساخت کامیون های سنگین آمریکا استفاده کردند. بعد از آن در سال ۱۹۸۰ با شروع تحول در صنعت خودرو، از ترمز ABS به شکل امروزی در خودروهای سواری استفاده شد.

 

ترمز ABS چیست؟

همه ما می دانیم که نگه داشتن یک خودرو با سرعت بالا در یک جاده کار بسیار دشوار و خطرناکی است. در یک جاده لغزنده، حتی یک راننده حرفه ای هم شاید نتواند خودرو را ناگهانی و به خوبی نگه دارد. این در حالی است که یک راننده معمولی و حتی تازه کار نیز می تواند یک خودروی دارای سیستم ترمز ای بی اس (Anti-lock braking system) را به راحتی نگه دارد.

نام دیگر ترمز ABS، ترمز ضد قفل است. مباحث نظری روش کار این ترمز در نگاه اول، شاید پیچیده به نظر برسد ولی اگر کمی آشنایی پیدا کنید متوجه روش کار این سیستم و درک صحیحی از آن می شوید. سیستم ترمز ABS به شکلی است که به دلیل سر نخوردن چرخ ها، ماشین زودتر توقف می‌کند و امکان هدایت خودرو هنگام ترمز گرفتن وجود دارد.

عملکرد ترمز ABS به چه شکلی است؟

برای درک نحوه عملکرد ترمز ABS، باید درک صحیحی از نحوه قفل شدن چرخ ها پیدا کنیم. با توجه به مبحث انتقال قدرت از موتور به چرخ های خودرو، می توان این موضوع را دریافت که در صورت برابر نبودن سرعت دورانی یک چرخ با چرخ دیگر، به احتمال زیاد آن چرخ قفل خواهد کرد. برای این کار مهندسین طراح خودرو و مکانیک، با استفاده از سنسور ها و به کمک علم الکترونیک شرایط هر چرخ را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بعد از آن، نیروهای وارد بر چرخ ها را به منظور دوران، طوری تغییر می دهند که سرعت چرخ ها با یک نسبت تغییر مشخص از حالت بحرانی خارج شود. یعنی اگر سرعت دورانی یک چرخ از سرعت سایر چرخ ها بیشتر باشد با اعمال نیروی ترمز و کاهش سرعت آن چرخ، از حالت بحرانی خارج می شود.

 

ترمز ABS انتخاب اول و آخر

سیستم ترمز های معمولی از نوع هیدرولیکی است یعنی برای اعمال فشار به لنت ها از یک سیلندر و پیستون استفاده می شود. در این ترمز ها اگر فشار درون سیلندر کم یا زیاد شوند نیروی لنت و ترمز هم تغییر پیدا می کند. به منظور پیاده سازی ترمر ای بی اس، سوپاپ ورودی سیلندر ترمز با یک مدل الکتریکی همنوع جایگزین می شود و در این صورت می توان با پردازنده مرکزی خودرو، میزان فشار درون سیلندر را کنترل و تغییر داد که برای این کار از یک پمپ هم باید استفاده شود. با توجه به موارد ذکر شده می توان چنین نتیجه گرفت که ترمز ABS مزیت های فراوانی نسبت به ترمز هیدرولیکی داراست. سیستم ABS علاوه بر امنیت جانی که برای شما و خانواده تان ایجاد می کند می تواند لذت رانندگی را برای شما دوچندان کند.

You may also like...

1 Response

  1. مژگان گفت:

    ترمز ای بی اس واقعا بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز گوگل استسیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.

Iبا این شرایط موافقید.